Zastanawiając się nad wyborem zajęć językowych dla swojego dziecka, większość rodziców zadaje sobie pytanie: "Co będzie lepsze: lekcje indywidualne, czy grupowe?".
Oto kilka sugestii do przemyślenia:
Co ma być celem zajęć? Czy zależy Ci na tym, aby Twoje dziecko poradziło sobie w szkole i było przygotowane do testów? Czy może chcesz, aby po kilku latach nauki swobodnie posługiwało się językiem i miało otwarte drzwi w każdej dziedzinie? Jeśli to drugie, to na pewno więcej zyska uczestnicząc w zajęciach nastawionych na rozwój wszystkich sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie).
2. Odpowiedzialność za postępy.
Organizowanie zajęć indywidualnych w sytuacji, w której dziecko nie ma problemów z nauką często powoduje, że młody człowiek nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za postępy i nie rozwija umiejętności samodzielnego uczenia się. A te są niezbędne na wyższych poziomach edukacji oraz w życiu dorosłym. Często świadomość, że materiał realizowany w szkole będzie i tak powtórzony na korepetycjach powoduje, że dziecko nie wykazuje żadnego zainteresowania lekcjami szkolnymi, nie jest skoncentrowane, a czasem wręcz przeszkadza nauczycielowi, który chce mu pomóc.
3. Indywidualne podejście.
Rodzice wybierają lekcje indywidualne, bo liczą na indywidualne podejście do potrzeb i możliwości dziecka.
Jeśli celem korepetycji jest pomoc w opanowaniu materiału szkolnego, to korepetytor powinien dysponować podręcznikiem, z którego uczy się dziecko w szkole. Jeśli tak nie jest, to w jaki sposób korepetytor przygotowuje się do zajęć? Oczywistym jest, że korzysta wówczas z niewielkiej liczby technik wspierających uczenie się, bo większość z nich wymaga wcześniejszego przygotowania.
Nowoczesne uczenie języka obcego wymaga od nauczyciela zbudowania specjalistycznego warsztatu pracy. Metodyka nauczania dzieci to nie to samo co przygotowanie młodej osoby do matury, czy uczenie języka specjalistycznego. Lepiej poszukać kogoś, kto specjalizuje się w konkretnej grupie wiekowej lub w konkretnym typie kursów. Taka osoba na pewno dysponuje dodatkowymi materiałami, zna odpowiednie techniki i wie co działa, a co nie.
4. Z podręcznikiem czy bez?
Kursy dla dzieci powinny być prowadzone w oparciu o podręcznik, tak aby rodzic mógł poznać rzeczywisty poziom kursu i ocenić postępy. Realizowanie konkretnego programu pozwala rodzicowi zweryfikować efektywność lekcji w zamkniętym okresie czasowym, np. odpowiedzieć na pytanie jaki poziom moje dziecko zrealizowało w tym roku. Jeśli korepetytor twierdzi, że prowadzi kurs według swojego programu, to warto zapytać czy jest on spisany i czy można go zobaczyć. Przygotowanie programu nauczania to proces bardzo czasochłonny, wymaga specjalistycznej wiedzy oraz sporego doświadczenia, jednocześnie odpowiada na pytanie o cel/realizację konkretnego poziomu. Bardzo często prowadzenie kursu w oparciu o tzw. kserówki, to sprytny sposób prowadzącego zajęcia na to, aby uniknąć konieczności przygotowania się do każdych zajęć. Podręcznikiem wiodącym nie powinna być również książka do gramatyki, chyba, że celem kursu jest tylko powtórzenie czy utrwalenie zagadnień gramatycznych.
Wykorzystanie ruchu w nauce języka obcego dzieci to obecnie konieczność. Ruch w naturalny sposób wspomaga zapamiętywanie, a dziecko ma poczucie, że się bawi, gdy równocześnie jego mózg uczy się tak jak lubi.
Czy na korepetycjach dziecko śpiewa, powtarza rymowanki, skacze, biega, gimnastykuje się, bierze udział w grach i zabawach, współzawodniczy z innymi dziećmi, czy może tylko siedzi przez 45 minut przykute do krzesła, wykonując podobne w schemacie ćwiczenia? Warto to zweryfikować przed wyborem zajęć.
6. Regularność i częstotliwość zajęć
Zajęcia indywidualne łatwiej odwołać gdy nie możemy, albo nie mamy ochoty w nich uczestniczyć.
Wydaje się to być wygodnym rozwiązaniem, ale ma również swoje negatywne strony. Jest to czynnik demotywujący, a częste przerywanie rytmu nauki powoduje, że postępy są dużo wolniejsze.
W przypadku dzieci, zajęcia raz w tygodniu nie sprzyjają zapamiętaniu nowego materiału, a dłuższe niż 45 minut nie są już tak produktywne.
W grupie bardziej angażujemy emocje i rozwijamy umiejętności interpersonalne.
Kiedy lepszą opcją mogą okazać się zajęcia indywidualne?
1. Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi, ale na pewno trzeba taką opcję rozważyć w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dzieci ze znacznymi problemami z koncentracją, zaburzeniami słuchu fonematycznego, problemami z zapamiętywaniem do których, aby im pomóc, trzeba odnaleźć właściwy, indywidualny "klucz". Jest to proces długotrwały i wymaga bacznej obserwacji dziecka oraz doboru odpowiednich technik pracy z tym konkretnym uczniem.
2. Może to być dobra decyzja również wtedy, gdy konieczna jest doraźna pomoc w materiale szkolnym, albo jeśli naszym celem jest, by dziecko opanowało jakiś konkretny materiał, miało odrobione zadanie domowe, czy było przygotowane do testu w szkole.
3. Zajęcia indywidualne mogą pomóc nam w krótkim czasie rozwinąć lub poprawić jakiś jeden aspekt języka, np. gramatykę czy mówienie.